انتخاب نوع پارچه لباس عروس نقش مهمی در زیباتر به نظر رسیدن شما دارد. این مهم نیست که شما جزء افرادی هستید که از 5 سالگی لباس عروس رویایی خود را با تمام جزئیات آن مثل نوع پارچش تصور کرده اید، یا جزء کسانی هستید که به زور مادر شوهر خودتون تازه به فکر لباس عروس افتاده اید؛ مهم اینه که ما قراره تو این مقاله به شما کمک کنیم تا بهترین لباس عروس را از هر لحاظ به خصوص جنس پارچه ی آن داشته باشید. عوامل مختلفی روی انتخاب انواع پارچه لباس عروس تاثیر دارند؛ مانند: قیمت، بافت پارچه، سبک پارچه، شرایط فصلی و آب و هوایی، محل برگزاری مراسم، نوع فرهنگ خانوادگی شما و … . بنابراین برای اینکه لباس عروس مناسب خود را به صورت آنلاین کرایه کنید و یا حتی بخرید؛ لازم است که با پارچه های لباس عروس آشنایی کامل داشته باشید.

انواع پارچه لباس عروس:

وقتی صحبت از پارچه های لباس عروس می شود، می خواهید به اندازه ای که می شود احساس خوبی داشته باشید. در واقع پارچه یک عنصر کلیدی در انتخاب لباس عروس است. یک پارچه باکیفیت می تواند حتی ساده ترین لباس عروس را هم شگفت انگیز کند. هر پارچه ای ویژگی های خاص و منحصر به فرد خودش را دارد، بنابراین مطمئن شوید که مناسب ترین پارچه را برای لباس عروس خود انتخاب می کنید. در این مقاله به بیش از 10 مورد از رایج ترین پارچه های لباس عروس اشاره می کنیم که عبارت اند از: پارچه ابریشمی، کرپ، تافته، ساتن، تور، حریر شیفون، حریر ژرژت، گیپور و دانتل. این پارچه ها می توانند از وزن بسیار سبک مانند تافته و ابریشم تا پارچه های سنگین تر مثل ساتن متغیر باشند. اکثر لباس های عروسی را میتوان در هر زمانی از سال پوشید اما اگر قصد عروسی در فصل زمستان را دارید، ممکن است با پارچه های سنگین تر احساس راحت تری داشته باشید، در حالیکه برای برای عروسی های تابستانی پارچه های سبک وزن انتخاب مناسب تری هستند. علاوه بر انواع پارچه که نام بردیم، 2 نوع متریال اصلی هم وجود دارد که عبارت اند از: براق و مات. نوع براق روی لباس یک حالت شاینی و درخشش ایجاد می کند اما نوع مات بدون شاین و درخشش است.

انواع پارچه لباس عروس

پارچه ابریشم:

اگر به دنبال لباس عروس ساده ولی شیک هستید، پیشنهاد ما به شما خرید یا کرایه لباس عروس از جنس ابریشمی هست؛ اما به نکاتی هم که در ادامه گفته می شود حتما توجه داشته باشید. بدون شک ابریشم محبوب ترین و تحسین بر‌انگیزترین پارچه برای ایجاد لباس عروس رویایی شماست. این پارچه معمولا به صورت ترکیبی از ابریشم و الیاف دیگر تهیه می شود. جنس این پارچه بسیار لطیف، نرم و براق است و از حساسیت زیادی هم برخوردار است؛ بنابراین هنگام استفاده از لباس عروس با این جنس دقت کنید تا لباس دچار آسیب نشود.

پارچه ابریشم

پارچه کرپ:

کرپ یک نوع پارچه ی ابریشمی است که انواع مختلفی هم دارد. برای دوخت لباس عروس از کرپ های نازک، لطیف و سبک وزن استفاده می کنند. این نوع پارچه بیشتر مناسب سلیقه های مینیمالیستی یا به عبارتی ساده پسند است اما این قابلیت را دارد که جزئیات دیگری مثل دکمه ها، تزئینات و سنگ و مروارید هم به آن اضافه کنید تا حالت رسمی تری پیدا کند. اگر لباس عروس تنگ و چسبان دوست ندارید، به شما پیشنهاد می کنیم که از جنس کرپ استفاده نکنید چون این پارچه به خوبی روی بدن می نشیند و حالت بدن را نشان می دهد؛ اما به کسانی که مدل لباس تنگ، جامپ سوئیت (سرهمی) و مانند اینها رو دوست دارند این نوع پارچه را توصیه می کنیم.

 

پارچه کرپ

پارچه تافته:

تافته در سبک های مختلف موجود است و از ابریشم یا الیاف مصنوعی ساخته می شود. تافته همانند ساتن هر دو نوع حالت مات و براق را دارد ولی نوع براق آن طرفدار بیشتری دارد. تفاوت تافته با ساتن در این است که تافته سبک تر و نرم تر از ساتن است. این پارچه به علت موج دار بودن، صدای خش خش مانندی ایجاد می کند و با وزن سبکی که دارد باعث شده تا برای همه نوع مهمانی مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع تافته سبک وزن ترین پارچه ای است که ساختار خوبی را نیز ارائه می دهد. پارچه تافته برای لباس عروس های با دامن پفی انتخاب خوبی است.

پارچه تافته

پارچه ساتن:

از محبوب ترین و بادوام ترین انواع پارچه ها، پارچه ساتن است که بیشترین کاربرد را برای دوخت لباس عروس دارد. چند الیاف مختلف از جمله ابریشم، نایلون و پلی استر وجود دارد که می توان از آنها برای ساخت ساتن استفاده کرد. این پارچه از استحکام خوبی برخوردار است و حالت براقی دارد ولی نوع مات آن هم در بازار موجود است. هنگامی که برای لباس عروس خود خرید می کنید، به احتمال زیاد با اصطلاحاتی مانند ساتن ابریشم، ساتن چارموز (charmeuse)، ساتن دوشس (دوشیزه) و ساتن پشت کرپ مواجه خواهید شد. به طور کلی، ساتن یک پارچه ظریف و مجلل است که به شما کمک می کند در روز عروسی خود ظاهری با کلاس و مدرن داشته باشید.

پارچه تافته

پارچه تور:

همان طور که میدونید استفاده از تور در دوخت لباس عروس بسیار پرسابقه و رایج است. این مدل پارچه همیشه مد بوده و خواهد بود و در همه جای دنیا هم طرفداران خودش را دارد. بیشترین کاربرد تور در لباس عروس برای دوختن دامن های پرچین، پرنسسی و پفی است. لباس عروس های توری به نسبت بقیه ارزان تر و به صرفه تر هستند اما باید بسیار مراقب آن باشید به خصوص اگر کرایه می کنید؛ چون به خاطر ظرافتی که این جنس پارچه دارد بیشتر در معرض نخ کش شدن و پارگی قرار می گیرد و در این صورت مجبور به پرداخت خسارت می شوید. معمولا شیفون عروس را نیز از همین تورها درست می کنند تا با لباس ست شود. برای دیدن نمونه های بیشتر انواع پارچه لباس عروس در سایت آمازون اینجا کلیک کنید.

پارچه توری

پارچه حریر شیفون:

شیفون پارچه ای سبک، نرم، نازک، شفاف ولی مات است که بیشتر مناسب عروسی هایی است که در فصل تابستان در کنار ساحل یا در باغ برگزار می‌شوند. به دلیل این که حالت حریر دارد به حریر شیفون معروف است و چون شباهت ظاهری زیادی به ارگانزا دارد به راحتی با آن اشتباه گرفته می‌شود. تفاوت حریر شیفون با ارگانزا در این است که ارگانزا کمی براق است ولی حریر شیفون مات است و به همین دلیل هم برای آستری حریر شیفون از ساتن استفاده می‌کنند. این پارچه در لباس عروس کاربرد های زیادی دارد؛ مثلا برای مدل های ساده، دامن های چند لایه و بلند، دانتل دوزی، مروارید دوزی، و هم چنین یک گزینه ی محبوب برای لباس ساقدوش های عروس نیز به حساب می‌آید.

پارچه حریر شیفون

پارچه حریر ژرژت:

ژرژت، پارچه ای شفاف، سبک و شناور است که مثل حریر نازک است و سطح کرپ مانندی دارد. کاربرد این نوع پارچه اغلب برای روپوش های عروسی، دنباله لباس عروس است و عروس خانم هایی است که این پارچه را به عنوان آستین لباس می خواهند بدون اینکه پوست دست آنها زیاد پیدا باشد. ژرژت بیشتر مناسب فصل گرم سال است.

پارچه حریر ژرژت

پارچه گیپور و دانتل:

پارچه های گیپور و دانتل هر دو از جنس ابریشم هستند که در لباس عروس زیاد استفاده می شوند؛ اما در همه جای لباس عروس نمی توان از آنها استفاده کرد و بیشتر در قسمت بالا تنه ی لباس عروس و آستین ها کاربرد دارند. هر دو نوع پارچه های گیپور و دانتل دارای نقش و نگار و گل های برجسته هستند که ممکن است کار شده یا ساده باشند. تفاوت آنها در این است که نقش و نگار های دانتل برخلاف گیپور روی تور دوخته می شوند و از لحاظ قیمت هم گران تر هستند.

پارچه گیپور

پارچه دانتل

پارچه میکادو:

میکادو یک پارچه ی ابریشمی با روکش براق است که نسبت به بقیه ی پارچه ها ضخیم تر و سنگین تر است؛ بنابراین برای عروسی های فصل زمستان مناسب تر است. این نکته را به خاطر داشته باشید که انتخاب پارچه های سفت و محکمی مثل میکادو، به راحتی در معرض چین و چروک قرار نمی گیرند و باعث می شوند لباس شما در طول روز شکل خودش را حفظ کند. میکادو هم چنین برای لباس های رسمی نیز عالی است، زیرا دارای پوششی بسیار درخشان است که ظاهری جذاب به فرد می دهد.

پارچه میکادو

پارچه ارگانزا:

اگر به دنبال پارچه ای شفاف، با ضخامت و ساختار سفتی هستید، ارگانزا انتخاب خوبی است. این پارچه به علت شباهت زیادی که به حریر دارد، به حریر شیشه ای نیز معروف است؛ اما ارگانزا نسبت به حریر کمی سخت تر و خشن تر است. ارگانزا به علت وزن سبکی که دارد به صورت چند لایه در دامن لباس عروس به کار می رود و همینطور چون افت خوبی ندارد برای پف دادن و حجیم کردن آن استفاده می شود که فوق العاده زیبا به نظر می رسد. اگر لباس عروسی که می خرید یا کرایه می کنید از جنس ارگانزا هست حتما مواظب باشید که لباستان نخ کش نشود.

پارچه ارگانزا

پارچه ارگاندی:

یکی دیگر از انواع پارچه ها است که شباهت زیادی به ارگانزا دارد اما ارگانزا نسبت به ارگاندی براق تر است.

پارچه چارموز:

این پارچه معمولا با ابریشم ساخته می شود اما تولید کنندگان می توانند این پارچه را از الیاف مصنوعی نیز بسازند. چارموز پارچه ی سبک و خوش فرمی است که روکش نرم آن باعث محبوبیت زیادش برای سبک های روان شده است. این پارچه در قسمت جلویی ظاهری براق دارد ولی پشت لباس را مات می کند. شبیه ساتن است ولی به اندازه ی آن براق نیست. در لباس های مجلسی بیشتر از لباس های عروسی رایج است. این پارچه ی فوق العاده سبک برای تمام طول سال مناسب است ولی بیشتر در بهار و تابستان استفاده می شود.

پارچه چارموز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست